Geschiedenis van het eenwielrijden

De geschiedenis van het eenwielrijden heeft dezelfde oorsprong als de gewone fiets echter met een vrij unieke wending.

1817 - De LoopfietsDe loopfiets van Karl von Drais

Het begon allemaal in 1817 toen de Duitse baron Karl von Drais de loopfiets ontwikkelde. Dit is een tweewielig voertuig met zadel en stuur. De aandrijving was meer te vergelijken met een step dan met een fiets. Hierdoor was de loopfiets iets sneller dan lopen.

1869 - Hoge BiDe Hoge Bi

In 1865 werd er door Pierre Michaux een fiets geïntroduceerd waarbij de trappers rechtstreeks op de as van het voorwiel zat gemonteerd. Echter door deze vaste aandrijving was het er maar één manier om de snelheid te verhogen, door het voorwiel groter te maken. Het voorwiel nam ook drastisch in formaat toe, het achterwiel werd daarin tegen een stuk kleiner. In 1869 werd de Hoge Bi gepresenteerd.

Foutje?

Echter de Hoge Bi had ook een "ontwerp" fout. De berijder zat zeer hoog op de fiets dicht bij de voor as. Hierdoor zijn er vele ongelukken gebeurd door fietsers die op een Hoge Bi wilde remmen. Het achterwiel kwam los van de grond waardoor het zwaartepunt zich nog meer naar voren verplaatste wat resulteerde in voorover vallende fietsen. Echter er waren ook fietsers die wilden gaan testen hoe lang ze op uitsluitend het voorwiel konden fietsen. De conclusie was dat het achterwiel mits je goed oefende overbodig was. Op deze manier is de eerste eenwieler geboren.

Verdere ontwikkelingen

Uiteindelijk is het wiel van de eenwieler weer kleiner geworden. Dit kwam mede door de met ketting aangedreven fiets aangezien hierdoor versnellingen mogelijk waren en het wiel dus ook kleiner kon. Daarnaast werd de eenwieler meer als een stunt/circus fiets gebruikt dan als een vervoermiddel. Momenteel is 20 inch de meest gebruikte maat voor zowel beginners als gevorderden. Dit vanwege de hoge wendbaarheid en vele mogelijkheden betreft trucjes.

Mede door de jeugdcircussen waar kinderen in aanraking komen met het eenwielrijden is de eenwieler steeds populairder geworden. De eenwieler merken hebben hierop ingespeeld door met nieuwe modellen te komen waaronder eenwielers speciaal voor trucjes, MUni en Trial. Hierdoor is het eenwielrijden nog populairder geworden en zijn de speelgoedfabrikanten hier op gaan inspelen waardoor er nu diverse naamloze merken zijn die soms al vanaf 30 euro te koop zijn. De kwaliteit is uiteraard niet te vergelijken met een eenwieler van 100 of zelfs 200 euro. Echter de populariteit is daardoor wel drastisch toegenomen.

Bekijk statistieken